מהו עיכוב התפתחותי, כיצד מאבחנים את התופעה ואיך פיזיותרפיה יכולה להיות הפתרון לכך?
עיכוב התפתחותי מתאר ההתנהגות של ילדים צעירים שהתפתחותם בתחומים נפשיים ו/או פיזיים היא איטית יותר מילדים אחרים בני אותו גיל.
העיכוב יכול להיות במספר תחומים שונים של התפתחות, כגון תנועה, דיבור, חשיבה, משחק, ועוד.
המאמר הבא תוכלי למצוא את כל המידע הדרוש בכדי להבין מהו עיכוב התפתחותי ואיך יכולים פיזיותרפיסטים מומחים לעזור לך ולתינוקך.
כדאי לדעת – ביצוע חיפוש פשוט ובשפה החופשית בשורת החיפוש תעביר אותך מיד לכל הפיזיותרפיסטים שלנו (מומלצי משרד הבריאות) שיכולים לעזור לך בכל נושא הקשור לתינוקך – יעוץ, טיפול וכו’. נסי עכשיו.
תכני המאמר העיקריים:
- עיכוב התפתחותי – קצת נתונים ורקע
- מהו עיכוב התפתחותי?
- סימנים וסימפטומים לעיכוב התפתחותי
- כיצד מאבחנים עיכוב התפתחותי אצל התינוק?
- האם ניתן למנוע עיכוב התפתחותי?
- כיצד פיזיותרפיסט יכול לעזור לטיפול בעיכוב התפתחותי?
- עיכוב התפתחותי סיפור מקרה
עיכוב התפתחותי – קצת נתונים ורקע
הזיהוי המוקדם מאפשר להורים לספק טיפול יעיל יותר ובמחיר סביר במהלך שנות הגן, ויכול להפחית את הצורך בשירותי חינוך מיוחד בילדות המאוחרת.
כ -14% מכלל הפעוטות בגני הילדים בארצות הברית מסווגים כבעלי עיכוב התפתחותי. בנוסף 1 מתוך 4 ילדים עד גיל 5 נמצאים בסיכון לעיכוב התפתחותי או נכות.
השכיחות של עיכובים התפתחותיים בקרב ילדים אמריקאים בשנים 1997-2008 הייתה 13.87%. העיכובים שהוערכו כללו:
- לקויות למידה (7.66% שכיחות באוכלוסייה האמריקנית)
- הפרעת קשב וריכוז (ADHD) (6.69%)
- אוטיזם (0.47%)
- עיכוב התפתחותי “אחר” (3.65% )
- חשיבה, משחק, או מיומנויות טיפול עצמי.
מהו עיכוב התפתחותי?
עיכוב התפתחותי מאובחן כאשר הילד מוערך בהתפתחות מאוחרת באופן משמעותי מקבוצת השווים, בביצוע מיומנויות היום יום באחד או יותר מבין חמשת תחומי המיומנויות הבאים:
- תנועה והתפתחות מוטורית
- קוגניציה (חשיבה)
- חברתי ורגשי
- דיבור ושפה
- פעילויות יומיומיות
עיכובים אלה עשויים לנבוע ממצב רפואי מסוים אך לא בהכרח.
לדוגמה, ילד עם תסמונת דאון מזוהה בסמוך או לפני הלידה בעל אותה תסמונת, אבל גם יכול להיות לו עיכוב התפתחותי במקביל שאינו קשור בהכרח לאבחנה איתה נולד.
עובדה זו נכונה לגבי כל ילד עם מוגבלות, כגון אוטיזם או שיתוק מוחין. אולם ילדים ללא מצב רפואי מסוים, גם הם עלולים להיות עם עיכוב התפתחותי.
הערכה מוקדמת היא המפתח. הורים צריכים להביע כל דאגה, אפילו הקטנה ביותר, לרופא הילדים או לפסיכולוגית המלווה אותם.
הורים יכולים להתייעץ עם רופא הילדים שלהם או עם פיזיותרפיסט כדי לקבוע אילו שירותים מוצעים, איך אפשר לאבחן, לייעץ ולהדריך אם צריך להתערב בטיפול כלשהו.
להתייעצות עם פיזיותרפיסט בתחום עכוב התפתחותי ב”פיזיוקליק” לחצו כאן
כך עובדת מערכת פיזיוקליק – מצאי את המטפל/ת המתאימ/ה ביותר לך (60 שניות)
>> לחצי כאן למעבר למערכת פיזיוקליק
סימנים וסימפטומים לעיכוב התפתחותי
הורים הם לעתים קרובות הראשונים להבחין שהילד שלהם מתפתח לאט יותר ומתעכב בהשגת אבני הדרך (עיכוב בהגעה לשלבים) באחד מחמשת התחומים שהוזכרו קודם.
עם זאת, לא להשיג אבן דרך במועד הרצוי – אין זה אומר בהכרח שלילד יש עיכוב התפתחותי. ילדים צריכים להפגין עיכוב משמעותי באחד התחומים לפחות אם לא בכמה מהם.
במידה והתינוק לא השיג אבני דרך מוטוריות נפוצות, כגון:
- אינו מחזיק את הראש עד 4 חודשים
- אינו יושב עד גיל 6 חודשים
- אינו מתחיל ללכת עד גיל 12 חודשים
במידה והורה או איש מקצוע יביע חשד בעיכוב התפתחותי אצל התינוק שלו ויזהה אצל התינוק את אחד מהסעיפים הנ”ל אז יש לפנות לגורם מקצועי על מנת לבצע אבחון מסודר והמלצה על טיפול מתאים.
כמו כן חשד נוסף לעיכוב התפתחותי יכול להיות במידה והתינוק לא מנסה לבצע תנועה במגוון דרכים שונות.
חשוב עוד לדעת ולהכיר כי לפעמים ילדים עם עיכוב התפתחותי מוטורי עשויים להיות בעלי אבחנה נוספת, כגון היפוטוניה (טונוס שרירים נמוך) התורמת לקושי שלהם עם התנועה, לכן האבחון המקצועי הוא כל כך חשוב פה.
עיכוב מוטורי בילדים הוא בדרך כלל יהיה העיכוב הראשון שיאובחן כי הוא בולט יותר לעין של המטפל.
עם זאת חשוב להכיר כי אצל תינוקות וילדים צעירים כל תחומי ההתפתחות קשורים זה לזה באופן הדוק, עיכוב באזור אחד יכול להשפיע על התקדמות אחרת.
לדוגמה, למידה על אובייקטים או פטפוט ודיבור יכולה להיות מושפעת אם ילד אינו לומד לשבת או לשנות עמדות. בעיות חושיות, כגון רגישות יתר למגע או חוסר יכולת לתכנן ולפתור בעיות כיצד לנוע, עשויות גם להוסיף קשיים בתנועה.
ילדים שמזהים אצלם חלק מאותן בעיות או אף את כולן (בעיות של עיכוב בהתפתחות התנועה שלהם) עשויים גם לפתח פחד של מניסיון במיומנויות מוטוריות חדשות, אשר מוביל בקלות לבעיות חברתיות או רגשיות והרגשת שונות אצל הילד.
כיצד מאבחנים עיכוב התפתחותי אצל התינוק?
הורים צריכים להיות ערניים קודם כל להתפתחות תינוקם ולשים לב לכל שלב ושלב בדרך.
במידה והורה מזהה סימן כלשהו שהוא אינו בטוח בו יש לדבר עם רופא הילדים ולעדכן אותו בחששות.
רופא ילדים או רופא משפחה יכול לזהות בעיות רפואיות שעלולות להיות בעלות השפעה על ההתפתחות הכוללת, כגון דלקות אוזניים כרוניות המפחיתות את השמיעה ומשפיעות על התפתחות הדיבור של הילד או על שיווי המשקל שלו.
רופא ילדים בדרך כלל יבצע בדיקת סינון במהלך הינקות כדי לקבוע אם ילד מתקדם בקצב מתאים לגיל.
סינון זה יתבצע לבקשת ההורה אשר מבחין כי התינוק / הילד אינו מבצע את אותם כישורים כמו ילדים אחרים בני אותו גיל.
בדיקת סינון זו תאשר ותסייע בהחלטה של אילו ילדים ייהנו מהערכה מעמיקה יותר על מנת לקדם אותם ולא להשאירם מאחור.
פיזיותרפיסט, בתחום התפתחות הילד, בעל ידע רב ומקיף בהתפתחות התנועה, תיאום ומצבים רפואיים, יבצע בדיקה מעמיקה כדי לקבוע אם מיומנויות מוטוריות של הילד מעוכבים.
במידה והפיזיותרפיסט מצא כי ישנו עיכוב כלשהו הוא יבצע הערכה עד כמה הם הילד מעוכב, ובהתאם לכך יחליט אם יש צורך בטיפול ואם כן אז באיזה טיפול.
עיכוב התפתחותי מתגלה באמצעות אבחון שבו מדרגים את ההישגים של הילד בתנועה, תקשורת, משחק והתנהגויות אחרות בהשוואה לאלו של קבוצת השווים שלו – ילדים אחרים בני אותו גיל.
אבחונים אלו נבדקו על מאות ילדים – על מנת לקבוע טווח ציונים נורמלי לכל גיל. אם ילדים מקבלים ציון נמוך בהרבה מהציון הממוצע לגילם, הרי שהם נמצאים בסיכון לעיכוב התפתחותי.
פשוט כתבי בשפה החופשית את הבעיה כאן
האם ניתן למנוע עיכוב התפתחותי?
מניעת עיכוב התפתחותי יכולה להיות מאתגרת כאשר היא אינה קשורה למצב רפואי מסוים; סיבות העיכוב עשויות שלא להיות ברורות.
עם זאת, לאחר עיכוב התפתחותי שאובחן, יש לנקוט צעדים כדי למנוע עיכוב נוסף או לעזור לילד “להדביק” את החסר. מכיוון שלדיאגנוזה זו יש משתנים רבים, גם תוצאות ההתערבות משתנות.
הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא כי ככל שתקדים להתערב, כך גדל הסיכוי כי הילד שלך יכול לשפר את מצבו ולא להתעכב עוד בהתפתחות שלו.
חשוב גם לזכור כי תינוקות שאינם שוכבים על הבטן או שוכבים מעט מאוד, הנטייה לעיכוב התפתחותי אצל תינוקות אלה היא גדולה יותר.
זהירות: האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) המליצה שתינוקות יישנו על הגב שלהם כדי להפחית את השכיחות של תסמונת מוות בעריסה התינוק (SIDS). כאמצעי זהירות, הורים רבים נמנעים מלהניח תינוקות על בטנם לחלוטין. עם זאת, מחקרים הראו כי הימנעות זמן בטן יכול להאט את שיעור ההישגים של אבני הדרך של מנוע (תנועה). הראיות גם מצביעות על כך שתינוקות במנשאים וכסאות תינוק למשך זמן ארוך נמצאים בסיכון גבוה יותר לעיכובים מוטוריים מאשר תינוקות שיש להם מספיק הזדמנויות לתנועה פעילה.
המלצה:
קיראי את המאמר שלנו “המדריך המלא להתפתחות תקינה וסימטרית”
מאמר זה מקנה להורים כלים והזדמנויות במהלך כל היום לטפל בילד ולתת לו להיות על הרצפה כדי לשחק בהרבה תנוחות שונות.
דבר זה מאפשר לילד ללמוד איך לזוז, וממריץ את המוח ואת השרירים. התינוק מתגלגל, מנסה להגיע למקומות שונים, זוחל, ובסופו של דבר מגיע לשלב ההליכה.
תנועות חדשות מסייעת לתינוקות ללמוד לחשוב אחרת, ואף עשויה לעורר דיבור וכישורים חברתיים נוספים.
כיצד פיזיותרפיסט יכול לעזור לטיפול בעיכוב התפתחותי?
הפיזיותרפיסט תחילה יבדוק ויעשה הערכה לילד שלך. הוא יבצע בדיקה מתאימה ומפורטת כדי לקבוע את נקודות החוזק ונקודות החולשה הספציפיות של הילד.
הוא ידון איתך בבעיות שאתה בתור הורה זיהית ובדאגות שלך.
אם הילד מאובחן כבעל עיכוב התפתחותי, הפיזיותרפיסט שלך ידריך אותך לגבי התנהלות נכונה בשגרת המשפחה והסביבה כדי למצוא דרכים לשפר ולבנות את כישורי ההתפתחות של הילד שלך.
בנוסף להערכה והאבחון של ילדך הפיזיותרפיסט יכול לתת הדרכה מפורטת על בניית מיומנויות מוטוריות, צעד אחד בכל פעם כדי להגיע למטרות שנקבעו.
המטפל יכול להנחות ולעודד את הילד לביצוע תנועות שבדרך כלל אינו מבצע בשימוש בטכניקות של תרגילים.
כמו כן הוא יכול לספק כלים כדי לעזור לילד ללמוד דרך חדשה לזוז.
לדוגמה:
אם ילד מתקשה ללמוד למשוך את עצמו למצב עמידה, הפיזיותרפיסט ייתן לו תמיכה וגירויים מדויקים כדי שירכון קדימה וידחוף את רגליו.
אם הילד אינו יכול לאזן עצמו בעמידה, המטפל יכול להוסיף אמצעי תמיכה שונים, כך שיוכל ללמוד בבטחה דרכים חדשות לעמוד.
הפיזיותרפיסט גם ילמד את המשפחה מה הם יכולים לעשות כדי לעזור לילד לתרגל מיומנויות במהלך הפעילות היומיומית.
ההשפעה החשובה ביותר על הילד היא מהמשפחה, כי הם יכולים לספק את ההזדמנויות הדרושות כדי להשיג כל מיומנות חדשה.
הפיזיותרפיסט שלך יסביר כמה בפועל נדרש כדי לסייע בהשגת ציון דרך מסוים.
ילד הלומד איך ללכת, למשל, מכסה הרבה קרקע במהלך היום; הפיזיותרפיסט שלך יכול לספק ייעוץ ספציפי על כמות וסוג של פעילויות המתאימות לילד שלך בכל שלב שתרצה ותזדקק לו.
>> ליצירת קשר מיידי וייעוץ ישיר עם פיזיותרפיסט בתחום עכוב התפתחותי לחצי כאן
עיכוב התפתחותי – סיפור מקרה
רבים אינם מודעים לכך, אבל לפיזיותרפיה יש השפעה עצומה בטיפול עיכוב התפתחותי אצל תינוקות.
הנה לכם סיפור מקרה של עידו, תינוק בן 10 חודשים, אשר עקב עיכוב התפתחותי לא התפתח כמו שאר התינוקות.
אז איך פיזיותרפיה התפתחותית היתה הפתרון לעידו המתוק?
התינוק לא זוחל בגיל 10 חודשים
כאשר עידו היה בן 10 חודשים, הוריו היו מודאגים כי הוא לא יושב או זוחל כמו שאר הילדים בני גילו.
רופאת הילדים ביצעה בדיקות התפתחותיות, שדירגו את מיומנויות התנועה של עידו (בתחום המוטוריקה הגסה) וכישורי יד (בתחום המוטוריקה העדינה), כמו גם את כישורי התקשורת שלו.
כולם דורגו כמתפתחים לאט מהצפוי.
הרופא הזמין את עידו לטיפול מוקדם בהתערבות . צוות ההתערבות המוקדמת שלו כללו מורה לחינוך מיוחד בגיל הרך, מרפא בעיסוק ופיזיותרפיסט.
צוות זה העריך את כישוריו של עידו. הם קבעו כי הוא זכאי לשירותים המבוססים על אבחנה של עיכוב התפתחותי.
בפגישה אישית עם צוות ההתערבות המוקדמת, המשפחה אמרה כי הם סבורים כי עידו חלש ורצו לשפר את מיומנויות המוטוריקה הגסה.
פיזיותרפיה התפתחותית כפתרון מוביל להמשך טיפול בתינוק
תחום הפיזיותרפיה זוהה, אפוא, כתחום המוביל והעיקרי לטפל בבעיות אלה, בנוסף לטיפול של מרפאה בעיסוק אשר מונתה לעסוק בתחום חששות במיומנויות.
במשך 6 החודשים הבאים עבדה פיזיותרפיסטית, מטעם התפתחות הילד, עם עידו ועם משפחתו, ושיתפה גם את מעון היום שלו.
העבודה בכל אחד מהמוקדים הללו יצרה דרך בה עידו יכול לעבוד על כוחו ועל שיווי המשקל בישיבה, ביכולתו לנוע ולחקור על הרצפה, ועל יכולתו להיכנס ולצאת ממצב ישיבה במהלך כל היום, לא משנה היכן הוא נמצא.
הפיזיותרפיסטית שינתה את צעצועיו של עידו ואת האופן שבו מסודר מרחב המשחק שלו לעיתים קרובות, והוא למד במהרה כי להזדקף זה כיף, וזהו בעצם מצב שבו הידיים שלו חופשיות לחקור צעצועים חדשים!
מה קורה כשהתינוק שוכב רק על הגב ואיך פיזיותרפיה משנה את המצב?
לעידו היה קשה להישאר שכוב על הבטן בעודו על הרצפה. הוא לא אהב להיות בתנוחה זו והוא היה מרוצה לשחק על גבו.
עקב שכיבה מרובה על הגב הוא לא גילה כי גילגול הוא אמצעי להגיע אל אובייקטים מעניינים.
שוב, עם שינויים פשוטים של סביבת המשחק שלו והדרכה עדינה, כגון הצבת פריטים מחוץ להישג יד ומגע עדין או רמזים מילוליים, הפיזיותרפיסטית עודדה את עידו להתחיל לחקור.
התוצאות לא איחרו להגיע. עידו התגלגל תחילה, אחר-כך זחל ואז הבין שהוא יכול להתרומם במהירות מהקרקע כדי להגיע לצעצועיו.
כוחה של ההתמדה
בגיל שלוש, עידו היה מוכן לעבור לתוכנית לגיל הרך. בשלב זה, כישורי המוטוריקה הגסה שלו לא היו עוד לדאגה העיקרית.
הוא רץ, נע על צעצועי רכיבה, והתחיל לחקור ציוד למגרשי משחקים – והצליח לעמוד בקצב של קבוצת הגיל שלו בהגדרת המשחק!
עידו עדיין התקשה לעלות במדרגות ולקפוץ ללא תמיכה; הפיזיותרפיסטית שלו המשיכה לעבוד אתו כדי לבנות את המיומנויות האלה, ובמקביל המרפאה בעיסוק והמרפאה בדיבור התמקדו בכישורי המוטוריקה העדינה שלו, ובמיומנויות השפה.
עכשיו, בגיל 3, הוריו של עידו נרגשים לשחק עם ילד פעיל ומתבטא.
*הסיפור הזה מבוסס על מקרה אמיתי של עיכוב התפתחותי אצל תינוק, שהוריו והוא יצאו למסע שסופו טוב ומאושר.
איך את יכולה לעזור לתינוק שלך?
המקרה שלך עשוי להיות שונה. הפיזיותרפיסט שלך יוכל להתאים עבורך תוכנית טיפול תואמת למקרה הספציפי שלך.
לאיזה פיזיותרפיסט את זקוקה? לחצי על הקישור לפיזיותרפיסטים בתחום התפתחות הילד ובחרי את מי שהכי מתאים לך ולילדך.
חשוב לדעת כי כל הפיזיותרפיסטים שבמאגר פיזיוקליק הם בעלי רישיון מטעם משרד הבריאות ובעלי ניסיון בטיפול במגוון רחב של מצבים ופציעות.
במהלך הביקור הראשון שלך עם הפיזיותרפיסט, תהיי מוכנה לתאר את החששות שלך בפירוט רב ככל האפשר על מנת שנוכל לעזור לך לחפש פיזיותרפיסטים עם מומחיות ספציפית המתאימה לך ונמצאת באזור הגיאוגרפי שלך.
רק בריאות!